maanantai 18. tammikuuta 2010

Iisalmi Ralli 2010

Ralli kausi tuli siis avattua ja Iisalmi Ralli takana. Ennen rallia oli hyvin mielessä miten jo viime talvena vanhoista talvikengistä alkoi tulla kylmä läpi, siispä kenkä kaupoille. Oulusta ei tuntunut sopivia löytyvän joten lähetin agentin Kiuruveden tarjontaa katsastamaan. Sopivat tuntui puhelun perusteella olevan tarjolla joten perjantaina Kiuruvedelle ajeltuani kävin ostamassa Vikingin Interceptorit:

 
Kuva by Viking Footwear 

Ensimmäisen reissun perusteella erittäin pätevät kengät ja nuo räikällä kiristettävät "nauhat" on kyllä kätevät.

Lauantaina sitten kohti rallia, hyppäsin Runnilta kaverin kyytiin josta suunnattiin huoltoparkkiin tuttuja morjestamaan. Startin lähentyessä siirryimme EK1:lle ja pienen kävelyn jälkeen löytyi huomiolla ollut rytky johon jäimme katselemaan. Kuvauksen kannalta ei paikka niin hyvä ollut mutta hieman tapahtumaa valitettavasti kylläkin.



Heti pari ensimmäistä autoa kolhaisi pohjaansa sen verran että leikki loppui suoran päähän. Noin 30 auton jälkeen lähdimme jo siirtymään seuraavalle EK:lle ja kävellessämme ainakin vielä yksi auto jäi samaan paikkaan. Palatessa vielä nappasin muutaman kuvan risteyksessä josta tulimme reitille.



EK1 ja EK2 välissä oli huolto joten kerkesimme piipahtaa matkalla huoltoparkissa palauttamassa eräästä Amazonista rytkyyn tippuneen valonkehyksen, autokunta oli ihan mielissään rinkulan löytymisestä. EK2:lla kävelimme taas jonkin matkaa pätkää pudottavaan oikeaan. Koska nyt oli tarkoitus katsella kilpailijat loppuun asti, viriteltiin grilli tulille ja makkarat paistumaan. Grillin värivalinta ei voisi miehisempi voinut olla:




Mutta makkarat siinä lämpimiksi saatiin ja hyvä niin, kuvaamisesta kun ei meinannut tulla oikein mitään. Pimeys alkoi hiipiä ja suuret ISO arvot ei ole 400D:n paras ominaisuus. Herkkyyttä nostaessa tuli kuviin pirusti kohinaa ja hämärässä ei tarkennuskaan enää kunnolla löytänyt kohdettaan, saati seurannut sujuvasti. Lisäksi taisi olla ensimmäisiä kertoja kun näin hämärässä rallia kuvasin, mutta sentään muutama jotenkin onnistunut kuva sattui tulemaan.



Tapahtumia ei ennen loppua ollut, muutamia liippejä lukuunottamatta. Viimeisten joukossa tullut nro 151 Pasanen-Myllynen rysäytti sen verran pellon puolelle että kuski loukkasi jonkin verran itseään ja meidän poistuessa paikalle jäätiin odottelemaan lanssia.




Kilpailijoilta ei rallille kehuja herunut, huonosta reittivalinnasta johtuen. Saman pystyi kyllä itsekin toteamaan in-careja katsottua, melkoista kinttupolkua on "tiet" olleet välillä. Mutta katsojan kannalta kovinkaan paljon valittamista ollut, sää oli sopiva ja aikataulu piti, toisin kuin viime vuonna kun juna episodi viivytti rallia heti alussa. Tietysti olisi mukava ollut nähdä enemmän kilpailijoita vielä toisellakin pätkällä, nyt huono EK1 oli karsinut porukkaa jo reilusti.

Loput kuvat jälleen galleriassa: http://jargon.kuvat.fi/kuvat/Moottoriurheilu/Iisalmi+Ralli+16.1.2010/

Nyt kun talvikamppeet on testattu ja hyväksi todettu täytyy ruveta miettimään seuraavaa reissua. Kahden viikon päässä oleva Arctic Rally houkuttaisi kovasti mutta saa nähdä saako aikaiseksi lähteä, yöpymistä tuskin enää on saatavilla ja matka Oulusta on pitkä. Toisaalta Kimin ja Sordon WRC esiintyminen sekä suuri ulkomaalaisten kuljettajien määrä on sellaiset mitä ei kovinkaan usein täällä vastaan tule, joten katsotaan miten käy, tuleeko Tunturi-neitsyys menetettyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti